Vanliga frågor

Beställning

Hur vet jag att min beställning har registrerats?

När du har slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till den e-postadress du angav i samband med beställningen. Ibland så kan bekräftelsen hamna i din e-post klients spamfilter så kolla även där om du saknar din orderbekräftelse.

Jag vill ändra i min beställning/avbeställa.

Ändringar i en beställning samt avbeställning kan endast göras om ordern inte har börjat tillverkas. Kontakta oss för att göra ändringar i din beställning/få reda på om det är möjligt.

Egenskaper tyger

Transparent/Screen: Ljusgenomsläpp, filtrerar solljuset, möjlighet att se ut igenom tyget. Semitransparent: Ljusgenomsläpp, blockerar solljuset, ej möjlighet att se genom tyget. Mörkläggande: Inget ljusgenomsläpp. Dubbelcell: Inga synliga trådar.

Färg

Finns det fler färger och mönster att välja mellan än de som visas på hemsidan?

De färger och mönster som visas på hemsidan är alla färger som finns hemma. Vi är snabba med att uppdatera ifall det blir förändringar i sortimentet. Om vi väntar några nyheter meddelar vi detta på hemsidan, så håll utkik!

Det känns inte som att den faktiska färgen på plisségardinen är likadan som färgen på datorn?

Ljusstyrka och färgnyanser kan variera mellan datorer. Vi försöker alltid återge plisségardinernas egenskaper så rättvist som möjligt, men vi kan inte garantera att färgerna ser likadana ut på alla datorer. Därav kan det ibland upplevas som att färgen på plisségardinen inte överensstämmer med den som visas på datorskärmen.

Kvalitet och Garanti

Hur är det med kvaliteten på era plisségardiner?

Du kan vara trygg! Våra plisségardiner tillverkas inom EU och håller högsta kvalitet på både komponenter och tyg.

Hur lång är garantin och vad omfattar den?

På våra plisségardiner gäller 24 månaders garanti från inköpsdatumet. Spara din faktura/orderbekräftelse, det dokumentet gäller som garantibevis.

Garantin täcker material- och tillverkningsfel och omfattar frakt av solskydd till serviceställe, reparationsarbeten, nödvändiga material samt frakt tillbaka till kunden. Garantin omfattar inte reparationer av persienner eller andra besök hos kunden.

Garantin täcker inte:

I tygets tillverkningsprocess kan det i olika partier uppstå partispecifika skillnader i färgtoner. Vi garanterar inte att färgtonen alltid är densamma på solskydd som beställts vid olika tillfällen.

Leverans

När kommer min beställning?

Din order levereras normalt efter ca 10 arbetsdagar med UPS till er hemadress eller närmaste utlämningsställe. Överstiger längden 150 cm så levereras det direkt hem till dörren av fraktbolaget.

Montering

Hur monterar jag min plisségardin?

Det är väldigt enkelt att montera gardinen! Tillsammans med din beställning följer det med en bruksanvisning. Denna finns också tillgänglig här på hemsidan under ”Mät & montera”.

Montera sidoskenor

Ladda ner monteringsinstruktion för sidoskenor

Vid beställning med sidoskenor sker ett måttavdrag på ca 15 mm så att gardinen får plats mellan skenorna.

Mina fönster har en lutande fals/båge fungerar det då att montera en plisségardin?

Det fungerar utmärkt! Lutningen påverkar ej funktionen.

Montering mellan glas som gamla persienner?

Du kan ej montera plisségardiner mellan dina fönsterglas!

Mätning

Hur gör jag för att mäta rätt?

Ange dina mått i mm samt följ instruktionerna i vår mätguide.

Personuppgifter

Hur hanterar ni mina personuppgifter?

Vi använder dina personuppgifter för att fullfölja våra åtaganden gentemot dig. De lagras hos oss och lämnas aldrig ut till någon utomstående part.

Retur & reklamation

Jag vill byta en vara jag beställt hos er.

Eftersom vi säljer måttbeställda varor kan vi inte erbjuda någon returrätt. Detta i enlighet med Distans- och hemförsäljningslagen 4 §: Ångerrätt på en vara gäller inte distansavtal om varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal.

Jag vill reklamera en vara jag beställt hos er.

Kontakta oss skriftligen och beskriv problemet med varan. Om den har ett tillverkningsfel eller på annat sätt brister i kvalitet skickar vi en ny produkt till dig. Den gamla varan returneras till oss. Vid reklamation står vi för fraktkostnaden. Normalt slitage och skador som beror på felaktigt bruk eller skadegörelse reklameras inte.

Underhåll

Min plisségardin har börjat åka ner av sig själv. Vad ska jag göra?

Med tiden eller på grund av ett hårt ryck kan plisségardinens snören eller fjäder börja slakna, vilket leder till att plisségardinen åker ner av sig själv. Detta är lätt att åtgärda själv genom att justera spänningen på snörena:

  1. Ta loss den nedre delen av plisségardinen från dess fästen.
  2. Ta loss dammskyddet (b) från gardinens nedre profil (a). Den nedre profilen är märkt med ett självhäftande Plisséexperten-märke (c).
  3. Öppna knuten i fjäderns (d) ena ände. Spänn snöret cirka 2-3 cm och gör därefter en stadig knut.

Veckningen i min plisségardin har börjat slakna. Vad ska jag göra?

Om plisségardinen inte har använts under en längre tid kan det hända att veckningen i tyget slaknar. Detta är enkelt att återställa: Blöt tyget (t.ex. med sprayflaska), dra ihop gardinen och låt torka i 24 timmar.

Plisségardiner är enkla att rengöra och underhålla.

Se skötselanvisningar